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土井 健史

Takefumi Doi

展示エリア / 場所

Exhibition Area / Place

旧舘家住宅

Kyu Tachi-ke Jutaku

展示プラン要約

Exhibition Plan Summary

地球上に線を引いたのは、人である。人は差異を理由に線(境界)を引く。その境界は、時には戦争を生み、差別を生む。しかし境界は、人々を守ることもある。日本人は、境界と上手く付き合ってきた。亀山市西町の旧舘家住宅もそうである。街道沿いの境界は、人々の侵入を拒むかのように、格子や塀で堅く閉じられている。しかし中に入ると土間が奥まで続き、その先に建物と中庭が曖昧な境界により緩やかにつながっている。この建物と中庭との境界に蓄光プラスチックチェーンを吊るし、境界を顕在化する。街道沿いの格子を思わせるチェーンの境界は、今まで緩やかにつながっていた空間を分断し、堅く閉じられた空間へと変える。

 

 

It was humans who drew the lines on the earth. People draw lines (boundaries) based on differences. These boundaries sometimes give rise to war and discrimination. But boundaries can also protect people. The Japanese have had a good relationship with boundaries. The same is true of the former Tate family residence in Nishimachi, Kameyama City. The boundaries along the highway are tightly closed off with latticework and fences, as if to prevent people from entering. However, once you step inside, the dirt floor stretches all the way to the back, and beyond that, the building and courtyard are loosely connected by an ambiguous boundary. A phosphorescent plastic chain is hung at the boundary between this building and the courtyard, making the boundary visible. The chain boundaries, reminiscent of a grid along a highway, divide what was previously a loosely connected space, turning it into a tightly closed space.

 

自己紹介

Biography

2021年アート活動開始 2022年:瀬戸内国際芸術祭、六甲ミーツ・アート、中央線芸術祭。2023年:ATAMI ART GRANT、トロールの森、中央線芸術祭。2024年(参加予定):亀山トリエンナーレ、トロールの森、中央線芸術祭。

Art activities start in 2021. 2022: Setouchi Triennale, Rokko Meets Art, Chuo Line Art Festival. 2023: ATAMI ART GRANT, Troll Forest, Chuo Line Art Festival. 2024 (planned participation): Kameyama Triennale, Troll's Forest, Chuo Line Art Festival.

アーティストステートメント


Artist Statement

日常の風景に何かを付加することで、場所やモノの背景や理由を顕在化する作品を制作している。作品を見た鑑賞者が、自由な想像と感情を抱き、作品の意図を読み解こうとする行為こそが新たなアートへの向き合い方だと示唆する。使う材料やコンセプトは、本業が建設会社の設計のため、工事現場でよく目にする材料を使用し、建築設計をする際や日常業務の中で疑問に思うものを題材にしている。

 

By adding something to everyday scenery, he creates works that reveal the background and reasons behind places and things. He suggests that the act of viewing a work, allowing the viewer to imagine and feel freely, and trying to decipher the intention of the work is a new way to approach art. As my main business is designing for a construction company, I use materials that are often seen at construction sites, and the materials and concepts I use are based on questions I have when designing buildings or in my daily work.

 

作 品

Exhibition Work Photos